کد مطلب:303562 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

خطبه علی در عقد فاطمه
الحمدالله شكراً لا نعمه و ایادیه، و لا اله الاالله شهادة تبلغه و ترضیه و صلی الله علی محمد صلوة تزلفه تحطیه، و النكاح مما امر الله عزوجل به و رضیه و مجلسنا هذا مما قضاه اللهُ و اذن فیه و قد زوّجنی رسول الله ابنته فاطمة و جعل صداقها درعی هذا، و قد رضیت بذلك فاسئلوه و اشهدوا. [1] .

سپاس و شكر خداوندی را سزا است كه الطاف و نعمت هایش شامل حال همه بندگان است پروردگاری نیست جز او و شهادت می دهم بر وحدانیت ذات پاكش، شهادتی رسا و با اعتقادی كامل و درود و سلام حق بر محمد (ص)، درودی همواره و فراگیر و باقی، اما بعد، مجلس ما در مورد یكی از سنت های مقدس الهی تأسیس گردیده. موضوع این مجلس، نكاح است كه پروردگار بدان امر فرموده و رضا داده است.

و رسول خدا به فرمان خداوند متعال دخترش فاطمه را بر من تزویج فرموده و مهر او را این زره آهنین من قرار داده است من نیز بدان رضا دادم، شما حاضران، این موضوع را از او بپرسید و شهادت دهید كه دخترش فاطمه به همسری من در آمده است.

در این موقع حاضران مجلس از رسول خدا (ص) مراتب را پرسیدند رسول خدا (ص) فرمود كه آری چنین است آنگاه همگی دست به دعا برداشته و برای عروس و داماد از خداوند متعال بركت و خیر طلب نموده و به آنها تبریك گفتند.

و در پایان مجلس، رسول خدا به زنان خود امر فرمود تا به خوشحالی این جشن شادمانی كنند و بساط سرور بگسترند. ولی بر خلاف انتظار، رسول خدا (ص) چون به نزد دخترش فاطمه رسید او را گریان یافت فرمود: مایبكیك فوالله لوكان فی اهل بیتی خیر منه زوجتك، و ما انا زوجتك و لكن الله زوجك و اصدق عنك الخمس مادامت السموات والارض. [2] .

دخترم چه چیزی باعث گریه ات شده است؟ به خدا قسم اگر كسی در میان اهل بیت من بهتر از علی بود تو را به او تزویج می كردم، لكن تزویج تو به علی تزویج الهی است و به فرمان خدا این ازدواج صورت گرفته و مهر تو را 15 دنیا قرار داده است.


[1] ناسخ التواريخ،ج 51/1 و 52.

[2] ناسخ التواريخ، ج 51/1 و 52.